Language: NL or EN
Mode: PC, Tablet, Mobile or TV
pcpret.nl: hiking, photography, audio and computer!
WelcomeFoto'sSend messageGuestbookWebsite BlogLinks RSS button
Bloem van watermuurKijk ook eens op www.natuurspoor.nlPaddestoel

Foto's

Paddestoelen Almere
Insecten
Paddestoelen Nederland
SBS6 kerstparade
Neverending Art
Dansen in Almere
Flevoland
Almeerse natuur
Almere op de kaart
Almere Parkwijk
Epson Perfection V500
Epson Perfection 3170
Minolta F-2900
Minolta AF-2840
Primefilm 1800i
Dia/negatief scanners
Digitale fotografie
Fotobewerking
Foto's overzicht

Meest gelezen onderwerpen:
Website blog...
Mediastreaming van Windows P...
Pingen en een IP adres vinde...
Gastenboek lezen...
Geluidsapparatuur aansluiten...
UTP, straight en cross ...
Schrijf een bericht...
Windows 7, 8 en 10 in een th...
Gastenboek schrijven...
Een thuisnetwerk aanleggen...

OS=
Browser= Claudebot
IP adres= 18.205.114.205
Bezoekers= 1983285     Meer ...
(Vanaf 27-10-2010)

Country information of visitors, 13 mar 2024 till 19 mar 2024

De Minolta DiMAGE Scan Dual III AF-2840 dia/negatief scanner


Onlangs een paar uurtjes mogen werken met een Minolta DiMAGE Scan Dual III scanner. Wat een verschil met de Primefilm! De inleg is een stuk makkelijker, de snelheid veel hoger en de scan kwaliteit ook een stuk beter. Duidelijke kleuren met zeer weinig ruis (zeker vergeleken met mijn Primefilm 1800i). Zelfs een behoorlijk onderbelicht negatief, wordt netjes op kleur ingescand. Er is in dat geval wel vrij veel ruis te zien, maar ja, het testnegatief was dan ook nogal vaagjes. Ook uitvergrotingen zijn de moeite waard. Een foto die ik in 2002 van een Smaragdhagedis had gemaakt, bleek opvallend scherp. Het beest sprong zowat uit het gras!
Ik had graag nog veel meer over deze al iets meer dan twee jaar oude scanner willen vertellen. Helaas heeft die de terugreis naar mijn huis niet goed doorstaan. Ik krijg sinds 7-11-2005 de foutmelding: "Error=5", "Please set holder properly". Deze melding zou volgens een berichtje op het internet wijzen op een los draadje, contactje of een gebroken spoortje in de scanner. De scanner worden verder goed herkend, alleen herkent de scanner plotseling de dia/negatief houders niet meer. Oftewel, het inscannen dia's en foto negatieven, is niet meer mogelijk. Uitwerpen via 'DS Dual3 Utility' werkt wel, uitwerpen via de kleine groen knop aan de voorzijde werkt niet meer. Minolta DiMAGE Scan Dual III AF-2840 dia/negatief scanner van binnen gezien

9-11-2005 apparaat weggebracht naar de fotograaf en laten opsturen naar Konica-Minolta in Utrecht. Mijn fotograaf heeft Camtrans (Nieuwegein) de scanner naar Konica-Minolta in Utrecht laten brengen. Na zes weken, op 16 december 2005, kwam de scanner ongerepareerd terug met de opmerking dat deze zou zijn gevallen. Tja, van buiten niks te zien, alleen rammelde er iets in de kast, leek op een schroefje. 19-12-2005 Minolta om meer informatie gevraagd en die vertelde dat de optische unit onherstelbaar was beschadigd. De schroefjes zaten van buiten al verdacht en uiteindelijk geopend blijkt het apparaat (on)vakkundig te zijn gesloopt (zie foto's voor meer details), en het geluid was afkomstig van een afgebroken pootje. Uiteraard ook geen "Error 5" meer, nu zoemt alleen nog iets en via de USB wordt helemaal niets meer herkend. Zichtbare schade van de twee afgebroken pootjes Op 20 december 2005 heb ik per brief, mijn fotograaf om opheldering gevraagd om de geconstateerde schade niet zomaar kan ontstaan en zeker niet als gevolg van "Error 5". Verder heb ik natuurlijk gevraagd om een schadevergoeding omdat die echt geen normale schade is te noemen. De hier zichtbare schade kan alleen door een flinke val (2 meter? of meer?), misschien een worp of anders (ja wat dan?) zijn veroorzaakt. Na ongeveer vier weken, 21 januari 2006, ontvang ik een briefje met een kopie van een e-mail van een medewerker van de technische dienst van Konica Minolta. Hierin wordt gemeld dat "Het ziet er dus naar uit dat er een verband bestaat tussen de klacht van de klant, en de geconstanteerde oorzaak". Uiteraard om opheldering gevraagd en 25 januari gebeld met mijn fotograaf en met de technische dienst van Konica-Minolta want deze zin begrijp ik niet. Eén van de afgebroken pootjes Het blijkt dat zij het niet hebben over mijn brief van 20 december 2005 maar over "Error 5". Het lukt de medewerker niet om mij uit te leggen wat de totale vernieling te maken heeft met "Error 5". Kennelijk kan een defect en gammel apparaat hangende op 2 pootjes probleemloos worden verstuurd, maar een apparaat op 4 toch wel stevige pootjes dus niet. Minolta scanner, van opzij voorkant. Kennelijk heeft de medewerker ook geen vertrouwen in de software (DS Dual3) omdat "Error 5" alleen komt wanneer een scan opdracht wordt gegeven en de scanner treft de filmhouder niet aan. Ik zou verwachten dat de scanner dan al zeer uitgebreid is getest op goed functioneren. Wanneer de scanner echt zo kwetsbaar is als de medewerker beweert, en zeker in het geval van "Error 5", dan had deze scanner nooit mogen worden opgestuurd. Heel jammer dat Konica-Minolta het ook prima geregeld vond dat de scanner niet rechtstreeks afgeleverd kon worden, dat de reparatie procedures in het nadeel van de klant zijn omdat er bewezen moet worden in welke staat de scanner kennelijk daadwerkelijk is verzonden. Gezien de schade op de foto's en de opmerking dat de scanner kennelijk in goede staat in Utrecht is aangekomen, kan de schade eigenlijk alleen na Utrecht, verzending naar Duitsland hebben plaats gevonden. De schade is te heftig en ook niet geruisloos tijdens transport (het systeem zou klapperen). De medewerker stelt ook dat elk apparaat goed wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van eventuele transportschade. Ik zou dus verwachten dat er iets raars dan toch moet zijn opgemerkt.
Op 25 februari 2006 heb ik de scanner nog eens wat nauwkeuriger bekeken. Het lijkt erop dat ik echt belazerd ben. Kijk maar eens goed naar de foto hiernaast, kijk met name naar de gele rechthoeken en volg de pijlen. Misschien niet zo goed te zien, maar aan de onderzijde zit een kleine schroef en boven aan zit ook een schroef. Het is onmogelijk dat het pootjeaan de voorzijde kan breken door een val. Het geheel is gewoon voldoende stevig. Dat pootje kan alleen afbreken wanneer de scanner geheel opgeschroefd op de werktafel ligt. Heel slordig dat Minolta de klant voor hun eigen schade laten opdraaien. Er is zelfs een kans dat mijn scanner de oorspronkelijke inhoud niet meer bevat. Dat is voor mij helaas niet te controleren. Opvallend detail is overigens wel dat de verlichting het nog doet. Wijst er eigenlijk op dat de scanner geen zware val heeft meegemaakt, als die al is gevallen. Al met al heel heel erg vreemd.

Back to the beginning? Click here.


WelcomeFoto'sSend messageGuestbookWebsite BlogLinks RSS button

Date: 25 juli 2009